Noua politică de confidențialitate Facebook

Mi-am adus aminte o vorbă care spunea ceva de genu’ “multa cerneală a curs”, referitor la numărul de articole scrise pe o anumită temă prin diverse ziare. Cred ca ar trebui sa adaptăm vorba asta în ”multe taste au fost apăsate” de când cu anunțul noilor condiții de confidențialitate Facebook. E adevărat că cele mai des apăsate taste au fost CTRL+C (copy), respectiv CTRL+V (paste) pentru copierea mesajului prin care utilizatorul ”îi pune în vedere” Facebook-ului să îi ceară acordul scris dacă vrea să utilizeze ce pune el de bună voie și nesilit de nimeni pe deosebita rețea de socializare.
Am senzația că mă aflu pe o planetă în care oamenii au uitat să găndească înainte de a face lucruri. Și mă simt tare aiurea să scriu asta, mai ales că am o gramadă de prietenii, altminteri oameni inteligenți, cu caractere minunate și care fac lucruri deosebite, care au urmat spiritul de turmă fără nicio urmă de ”hai să analizăm un pic lucrurile, să vedem care-i treaba”. Cum să crezi că dacă pui un mesaj care ”sună inteligent” cei de la Facebook o să zică ”da, acestei persoane nu o să-i folosim datele și nu o să-i băgăm reclame pe gât în funcție de datele pe care ni le dă”?! Pe bune?! Cred că îmi scapă mie ceva… Refuz să accept că am devenit chiar atât de ignoranți!

Toți utilizatorii Facebook au primit următoarea notificare

Dacă vei folosi serviciile noastre după data de 1 ianuarie 2015, îți vei exprima acordul în legătură cu condițiile de utilizare, politica de utilizare a datelor și politica privind modulele cookie, în versiunile actualizate, și în legătură cu vizualizarea de reclame îmbunătățite pe baza aplicațiilor și site-urilor pe care le folosești. Mai jos, poți afla mai multe despre aceste actualizări și despre cum poți stabili ce reclame ți se afișează.

Am pus varianta oficială în limba română, pentru că mă gândesc că sunt mulți utilizatori care au Facebook-ul în engleză care au primit notificarea în engleză și poate nu au înțeles-o în întregime.

Notificarea de mai sus nu este o întrebare, nu e un dialog! E o afirmație foarte clară: DACĂ folosești Facebook după 1 ianuarie 2015, EȘTI DE ACORD CU…”.
Super simplu! Poți să pui câte mesaje vrei tu, în care să scrii ce vrei tu, este egal cu zero.

Și totuși, care e ideea cu noua politică de confidențialitate? Ce pot face cu datele tale? La ce le folosesc?

Nu știu dăcă ai cunoștințe de marketing, așa că o să încerc să-ți spun cât mai simplu care e ideea. Facebook nu e o organizație de binefacere, nu e o organizație nonprofit, ci este o afacere. Afacerile sunt create pentru a obține profit, pentru a face bani. Facebook este gratuit pentru utilizatorul obișnuit, așa că nu acesta este modul prin care se obțin banii (adică profitul). Sunt sigură că a observat toată lumea că pe Facebook există reclame. Pentru a afișa acele reclame, Facebook primește bani de la firmele care doresc să fie promovate. E normal să fie așa. Și pentru reclamele pe care le vezi la televizor se plătesc bani grei.

Revenim un pic la marketing. Cu cât grupul țintă al firmei X e mai bine definit, cu atât crește probabilitatea ca reclama firmei X să genereze vânzări. Să ne gândim logic: dacă aș avea o firmă care fabrică ulei de motor pentru mașini diesel, pot să am eu cea mai tare reclamă, dacă eu arăt reclama persoanelor care merg cu bicicleta sau persoanelor care au mașini Dacia din 1979 pe benzină, sigur reclama mea nu va genera nicio vânzare. Dacă în schimb, reclama mea ajunge doar la persoanele care au mașini Diesel de culoare albastră, și eu în reclama mea folosesc o frază de genul ”ulei special creat pentru mașina ta Diesel albastră”, sigur generez mult mai multe vânzări.
Despre asta e vorba în noua politică de confidențialitate Facebook (și în vechile la fel, doar că nu ne-am alocat niciodată timp să le citim). Pe scurt, despre o segmentare foarte bună a publicului țintă.
Să revenim un pic la exemplul anterior și la firma mea care face ulei de motor și care vrea să pună reclama pe Facebook. Pe baza informațiilor pe care tu le-ai pus la dispoziție (de bună voie, chiar cu mândrie câteodată), Facebook îmi transmite mie că tu ai o mașină albastră (ai pus poze cu mașina, ca să vadă toți prietenii ce super tare ești tu și să moară de invidie(sîc!)), că-ți place să bei cafeaua în Starbucks-ul din nu știu ce zonă, că în fiecare week-end ești în club și că îți place să joci golf. Cu aceste informații, eu îmi creez o reclamă care ți se adresează ție în mod direct (evident, și a celor care au aceleași obiceiuri ca tine), iar tu o să te simți super bine când îți spun că uleiul meu e făcut special pentru cei cu mașină albastră cărora le place să joace golf și o să-l cumperi, evident.
Dacă aș face aceași reclamă la televizor, pe lângă faptul că aș plăti o grămadă de bani, efectul este mult mai slab, reclama fiind generală, nu specifică. Așadar, firmele vor fi de acord să dea mai mulți bani pentru o reclamă care merge drept la țintă, decât pentru una generală.

Acum, că am terminat lecția de marketing, să revenim la noile politici de confidențialitate. S-a introdus o noua opțiune legată de localizare (care se face ”doar cu acordul utilizatorului” în teorie. În practică, o să-ți dai acordul fără să stai pe gânduri, pentru că această opțiune îți va trimite o notificare dacă ai prieteni care sunt în apropierea ta. Doar trebuie să știi dacă ex-ul (ex-a) își face cumpărăturile în același Mall – fie ca să pleci tu și să nu vă întâlniți, fie pentru a face tot posibilul să vezi noua ”achiziție”, pentru a-ți demonstra că oricum tu erai mai frumos/frumoasă, mai bine îmbrăcat/îmbrăcată și alte asemenea lucruri interesante).

Dacă vrei să citești mai multe detalii, vezi Actualizarea condițiilor de utilizare și a politicilor Facebook. (informațiile sunt afișate în limba pe care o folosești în cadrul contului tău Facebook).

 

Am primit un link (multumesc Alice) în care găsești un articol interesant despre ce spune un expert în proprietate privată și legea intimității. Sper să-ți fie de folos.

 

PS. Te rog șterge mesajul ”ăla” de pe pagina ta de Facebook. Mai bine citești condițiile din link-ul de mai sus, iar dacă nu ești de acord cu ele, îți ștergi contul. Să ne vedem cu bine! (…pe Facebook 🙂 )

Luciana Bercean
Luciana Bercean

Latest posts by Luciana Bercean (see all)

Loading...