Sa (re)cunoastem diferentele dintre Office 2003 si Office 2007

Ma pregateam sa scriu articolul despre setarile paginilor in Word 2003 si 2007 si mi-am dat seama ca e mult mai bine sa fac o trecere in revista a diferentelor la modul general. Am observat ca majoritatea persoanelor care au fost obisnuite cu suita Office 2003 si au fost obligati (din diverse motive: modificare softului la nivel de institutie, copii au instalat programul din curiozitate etc.) sa lucreze pe Office 2007, au avut un „soc” si au avut nevoie de o perioada de adaptare (care e posibil sa fie inca in curs de desfasurare).

Pentru a face adaptarea asta un pic mai usoara, mi-am propus sa fac lumina si sa simplific lucrurile complicate (doar la prima vedere) aduse de Office 2007.

Asadar, nu-i nici un motiv de panica. Office 2007 are doar un alt mod de abordare a „problemei:
Office 2003 – se bazeaza pe meniuri si mai putin pe butoane.
Office 2007 – se bazeaza pe butoane si mai putin pe meniuri.

Toate optiunile pe care le stiai in Office 2003 sunt disponibile si in Office 2007 doar ca, de data asta, sub foma unor butoane mult mai vizibile si mult mai la indemana decat plimbarea anterioara prin multe meniuri.

Zona cea mare si lata cu multe butoane din Office 2007 se numeste Ribbon (in traducere inseamna „panglica”). Ribbon-ul afiseaza diferite butoane, in functie de meniul selectat. Butoanele afisate in fiecare meniu sunt grupate sub forma unor sectiuni. Fiecare sectiune are cate un nume, scris in partea de jos, sub ultimul rand de butoane. Unele sectiuni, pot avea mai multe optiuni decat cele afisate in mod implicit. Pentru aceste cazuri, sectiunile se pot mari. Prin marirea unei sectiuni, ai acces la toate optiunile disponibile. Mai mult decat atat, ferestrele care se deschid odata cu marirea unei sectiuni seamana foarte mult cu vechile optiuni din Office 2003 (veste buna pentru nostalgici). In imaginea de mai jos sunt exemple de meniu, sectiune, buton pentru marirea unei sectiuni.

Fiecare meniu din Office 2007, are logica lui:

„Butonul Office” – butonul mare, rotund si colorat din coltul din stanga sus de la Office 2007, inlocuieste in mare masura fostul meniu File din Office 2003. Aici o sa gasesti optiunile de crearea a unui document nou, deschiderea unui document existent, salvare, printare etc.

Home – meniul cu cele mai uzuale optiuni, aranjate sub forma sectiunilor a caror nume sigur suna cunoscut.

Insert – contine toate optiunile pentru adaugarea (inserarea) elementelor noi intr-un document: tabele, imagini, grafice, legaturi catre alte fisiere sau catre alte parti din acelasi fisier, simboluri speciale.

Page Layout – toate optiunile necesare pentru modificarea aspectului unei pagini. Aici gasim optiunile pentru setarea marginilor, dimensiunea paginilor etc., toate grupate in sectiunea „Page Setup” (suna cunoscut?), modificarea temelor si alte cateva elemente pentru configurarea paginii.

References – meniul acesta contine butoanele pentru introducerea referintelor (de obicei se invata la nivel avansat): introducerea automata a cuprinsului, note de subsol, etichete pentru imagini si figuri, index si multe altele.

Mailings – meniu dedicat imbinarii de corespondenta. Un exemplu de imbinare de corespondenta (ca sa iti faci o idee) ar fi crearea unei invitatii personalizate. Ai invitatia intr-un fisier, numele si prenumele invitatilor in alt fisier. Dupa imbinarea de corespondenta, vei avea un nou fisier, in care pe fiecare pagina va fi o invitatie pentru un invitat din lista.

Review – optiunile necesare revizuirii documentului inaintea printarii sau publicarii. Aici o sa gasesti optiunile de verificare ortografica si gramaticala, posibilitatea de a adauga comentarii, urmarirea modificarilor, compararea documentelor si protejarea documentului.

View – optiuni de vizualizare, zoom, aranjarea mai multor documente in aceasi fereastra etc.

Optiunile descrise sunt cele aferente Word 2007. Ideile prezentate insa, se aplica si programelor Excel 2007 si PowerPoint 2007. Sper ca in urma acestui articol, chiar si cei mai reticenti, vor reusi sa vada Office 2007 cu alti ochi. Nu uita: ca sa supravietuiesti, trebuie sa te adaptezi! Daca o faci mai repede, esti cu un pas in fata celorlalti.

PS. Office 2010 are acelasi format ca si Office 2007, cu mentiunea ca locul butonului Office a fost luat (din nou) de meniul File. Noul meniul File este mai complex insa decat predecesorul sau. Fiind un program mai nou, Office 2010 are evident si cateva imbunatatiri fata de Office 2007 la capitolul optiuni. La format se merge pe aceasi tema de Ribbon si butoane.

Luciana Bercean
Luciana Bercean

Latest posts by Luciana Bercean (see all)

Comentarii

comentarii

  1 comment for “Sa (re)cunoastem diferentele dintre Office 2003 si Office 2007

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Loading...